Onder ‘Rapporten’ ->'Winkel' -> ‘Rapportage uren’ vind je de WAB rapportage. Deze rapportage geeft je een overzicht van alle belangrijke informatie om goed te kunnen sturen op de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB).
De WAB rapportage geeft je een overzicht van de WAB tellers uit Planning maken, om zo in één overzicht te zien of er goed wordt gestuurd op de lage WW-premie. In de rapportage kun je ook terugvinden welke oproepkrachten je een aanbod van vaste uren moet doen.
Wil je meer weten over de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)? Lees dan de bijgevoegde samenvatting onderaan deze pagina.
In de WAB rapportage zijn verschillende kolommen terug te zien. Hieronder leggen we je eerst uit welke informatie je in deze kolommen kunt terugvinden.
Let op! PMT toont in de WAB rapportage de contract eigenschappen waaronder de medewerker aan het begin van de periode werkte. In de WAB wordt namelijk naar de contract eigenschappen bij aanvang van de periode gekeken.
WW-premiedifferentiatie
Eén van de wijzigingen die is doorgevoerd in de WAB is de bepaling van de WW-premiedifferentiatie. De WAB kent enkele uitzonderingen die in aanmerking komen voor de lage WW-premiedifferentiatie:
Voor deze twee groepen medewerkers wordt in ‘Planning maken’ een WAB-teller getoond. Deze helpt de planner met het sturen op de lage WW-premie. In de WAB rapportage geven we een overzicht van al deze WAB-tellers. Zo kun je in één overzicht zien of jouw planners goed sturen op de lage WW-premie.
Om te beginnen selecteer je eerst een periode waarover je de WAB rapportage wilt zien. Vervolgens kun je het overzicht raadplegen om te kijken welke medewerkers binnen en buiten de lage WW-premie vallen.
In bovenstaand voorbeeld tonen we een medewerker met een leeftijd onder de 21 jaar die in aanmerking komt voor de lage WW-premie. Voorwaarde is dat de medewerker binnen de grens van 48 verloonde uren per periode blijft.
Het maximaal aantal in te plannen uren is in de WAB-teller voor deze medewerkers ingericht op 40 uur. Hierin is rekening gehouden met de ATV en Snipperdagopbouw die wordt uitbetaald in het all-in loon van de medewerker. Deze opbouw telt namelijk ook mee in de berekening voor de verloonde uren.
Medewerker Bridget is in de geselecteerde periode 32:30 uur ingepland. Om binnen de lage WW-premiedifferentiatie te blijven mag de medewerker dus nog 07:30 uur worden ingepland.
Vastklikmoment
Een andere wijziging welke staat opgenomen in de WAB is het vastklikmoment. Dit is het moment waarop een medewerker voor een periode van een jaar onder oproepovereenkomst werkt. De werkgever is op dat moment verplicht de medewerker een contract met vaste urenomvang aan te bieden. Het aantal uren dat moet worden aangeboden is het gemiddeld aantal uren over de afgelopen 12 maanden.
Deze informatie is terug te vinden in de WAB rapportage. Hieronder leggen we uit hoe je deze informatie uit de WAB rapportage kunt aflezen.
Om te beginnen selecteer je eerst de huidige periode. Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat PMT de juiste data toont over het afgelopen jaar. Wil je weten welke medewerkers je in de vorige periode een aanbod voor vaste uren had moeten doen? Dan selecteer je uiteraard de voorgaande periode.
Nadat je de juiste periode hebt geselecteerd, is het belangrijk om de WAB rapportage te filteren op de medewerkers die op het moment onder oproepovereenkomst werken. Hiervoor zet je het vinkje in de kolom Oproep aan. Omdat we terug willen zien welke medewerkers voor een periode van een jaar onder oproepovereenkomst werken, zetten we ook het vinkje in de kolom Oproep sinds aan.
In de WAB rapportage hebben we nu een overzicht van alle medewerkers die voor een periode van een jaar onder oproepovereenkomst werken en dus een aanbod voor vaste uren moet krijgen. De kolom Wekelijks gemiddelde uren toont het gemiddeld aantal uren over het afgelopen jaar.
In bovenstaand voorbeeld zien we dat de medewerker gemiddeld 08:20 uur per week heeft gewerkt over het afgelopen jaar. Op basis van deze gegevens zou je de medewerker een aanbod doen van acht contract uren.
Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.
Wil je inloggen in de PMT App?
Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.