3. Beschikbaarheid invoeren
In PMT is het voor medewerkers mogelijk om hun beschikbaarheid in te voeren zodat de planner daar rekening mee kan houden bij het maken van de roosters. Ons advies is om dit meteen bij de opstart van PMT goed in te stellen. Het is echter niet noodzakelijk voor het maken van roosters en versturen daarvan.
Als je gaat starten is het beste om eerst een wekelijks terugkerende beschikbaarheid in te stellen. Dit kan op 2 manieren:
1. Als planner kan je vastleggen op welke dagen en tijden je hebt afgesproken dat de medewerker beschikbaar is. Dit kun je het beste doen door in een wekelijks terugkerende beschikbaarheid aan te geven welke tijden je hebt afgesproken. Op deze pagina vind je een uitgebreide beschrijving hoe je dat moet doen.
2. Medewerkers kunnen ook zelf ook een wekelijkse beschikbaarheid aanvragen. Deze moet dan nog wel door de planner goedgekeurd worden. De instructie voor medewerker bevat uitleg hierover.
Het is voor de medewerkers pas mogelijk om een beschikbaarheid aan te vragen op het moment dat ze hun inloggegevens hebben ontvangen. We adviseren altijd dat de planner de werkafspraken vastlegt (punt 1 hierboven) voordat de inloggegevens worden verstuurd. Dit geeft duidelijkheid voor de medewerkers en zorgt ervoor dat het zo snel mogelijk klopt.
Ga verder met de volgende stap: Planning maken en publiceren