Verlof & afwezigheid beheren

Binnen PMT is het mogelijk om verlof en afwezigheid van medewerkers te beheren via de pagina 'Verlof/ Afwezig'. Deze optie wordt door bijna al onze klanten gebruikt en vervangt het oude proces van verlofaanvragen via de mail, WhatsApp of op papier. PMT geeft op de pagina 'Planning maken' aan of er nog aanvragen zijn die beoordeeld moeten worden wanneer de planning wordt gepubliceerd. 

Verlof beoordelen

Door de lijstweergave toe te passen kunnen verlofaanvragen gemakkelijk beoordeeld worden. Standaard is de pagina zo gesorteerd dat de meest recent geregistreerde aanvragen met status 'In behandeling' bovenaan staan. Je kunt er ook voor kiezen om de lijstweergave te filteren op aanvragen met de status In behandeling

Om een lopende aanvraag te beoordelen ga je als volgt te werk:  

1. Selecteer de aanvraag die je wilt beoordelen door op het potloodje achter de aanvraag te klikken. Ook is het mogelijk om een medewerker op te zoeken door de naam in te voeren in het zoekveld.

2. Pas de status aan naar Goedgekeurd of Afgewezen.  Wanneer je de verlofaanvraag goedkeurt kun je ervoor kiezen om op basis van het rooster van de medewerker een open dienst aan te maken. Zo kun je open dienst later weer makkelijk opvullen met een andere medewerker. 

3. Selecteer het type verlof of afwezigheid, voeg eventueel nog een opmerking toe en sla de wijzigingen op. Bij het goedkeuren of afwijzen ontvangt de medewerker een mail met de eventueel toegevoegde opmerking. 

Wil je de verlofaanvraag later nog afwijzen? Dit kan! Druk op de verlofaanvraag en pas de status aan van Goedgekeurd naar Afgewezen.  Je kunt er vervolgens voor kiezen om het oude rooster opnieuw te tonen voor de medewerker. 

Tip: Je kunt een verlofaanvraag sneller beoordelen door in de kolom 'Beoordelen' op het vinkje (goedkeuren) of kruisje (afkeuren) te klikken. 

Tip: In de tijdlijn weergave kun je een verlofaanvraag aanpassen of beoordelen door op de gele blokjes te klikken.

Verlof of afwezigheid boeken voor een medewerker

Wanneer er geen aanvraag is van een verlofboeking, of je een medewerker afwezig wilt melden, kan je in 'Verlof/afwezig' direct een aanvraag invoeren. Je doet dit door op de knop Verlof/afwezigheid registreren te klikken. 

Vul vervolgens de volgende velden in: 

1. Selecteer in het veld Aanvraag voor de medewerker waarvoor je verlof of afwezigheid wilt boeken

2. Selecteer of je een aanvraag wilt boeken voor meerdere dagen, een hele dag of voor een gedeelte van een dag 

3. Voer de datum en, indien van toepassing, tijden in waarvoor je verlof of afwezigheid wilt boeken

4. Vul eventueel een reden in 

5. Zet het veld Status op Goedgekeurd en selecteer het type verlof of afwezigheid

6. Geef eventueel nog een opmerking mee en klik op Opslaan

Het is in de module ook mogelijk om ziekteboekingen in te voeren. Hiermee houd je zicht op de ziektemeldingen van medewerkers en kan PMT de ziekte wachtdagen juist berekenen. De boeking zal ook in 'Planning maken' verwerkt worden. Dit scheelt tijd omdat je de ziekteboeking niet apart hoeft in te voeren in 'Planning maken'. Om een medewerker ziek te melden selecteer je bij het indienen van de afwezigheid het type Ziek. 

PMT Personeelstool helpdesk

Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.


Wil je inloggen in de PMT App?

Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.