Stap 4: Verlofaanvragen in PMT zetten

In dit artikel lees je hoe je als Afdelingsmanager/Planner verlofaanvragen in PMT kunt goedkeuren of afwijzen, en hoe je een verlofaanvraag namens een medewerker aanmaakt.


Na het invoeren van beschikbaarheid (Stap 2)  en het aanmaken van standaardroosters (Stap 3) kun je nu verder met stap 4: Verlofaanvragen van alle medewerkers in PMT zetten. In deze stap zorg je ervoor dat alle verlofaanvragen van medewerkers allemaal verwerkt zijn in PMT. Zo hou je overzicht, werk je sneller en voorkom je fouten in de planning.

Let op: Ons advies is om het proces van verlof indienen zoveel mogelijk bij de medewerker zelf neer te leggen. Op deze manier hoef jij als planner of afdelingsleider alleen maar het verlof goed te keuren in PMT. Indien je medewerkers dit wil leren kun je medewerkers verwijzen naar Stap 3 voor de medewerker: Verlof/vrij vragen

💡 Waarom deze stap belangrijk is

De voordelen:
✅ Je hebt altijd een duidelijk overzicht van wie verlof heeft aangevraagd en wanneer.
✅ Je voorkomt dat medewerkers ingepland worden terwijl ze op verlof zijn
✅ Je bespaart veel tijd bij het controleren en aanpassen van planningen.
✅ Zodra verlof is goedgekeurd, zet PMT de geplande uren automatisch om in verlofuren (dit geldt voor medewerkers met verlofrechten)
✅ Als een mederwerker verlof opneemt kun je een open dienst creëren

Dat betekent dat je niet meer handmatig roosters hoeft aan te passen. Met een paar klikken is alles bijgewerkt - snel, foutloos en overzichtelijk. Deze stap is niet verplicht, maar net als bij de vorige stappen geldt: het maakt jouw werk als planner of afdelingsleider veel efficiënter, en zorgt voor een professionelere en betrouwbaardere planning.

Verantwoordelijkheid planner/afdelingsleider: 1 of meerdere afdelingen of gehele planning

Let op: Afhankelijk van de afspraken die jullie binnen je organisatie hebt gemaakt geldt voor jou als planner of afdelingsleider het volgende:

  • Je bent verantwoordelijk voor 1 of een aantal afdelingen binnen je organisatie. Alle volgende stappen gelden alleen voor deze afdelingen, niet voor alle afdelingen
  • Je bent verantwoordelijk voor de hele planning. Alle stappen (1 t/m7) gelden voor jou voor de gehele planning. 

Verlof in PMT uitgelegd 

Ideaal gezien dienen alle medewerkers hun eigen verlof in in PMT, maar helaas is dit niet altijd het geval. Hoe dan ook zul je verlof goed moeten keuren en moeten beheren. In deze stap ga je als planner/afdelingsleider volledig bekend raken met alle processen rondom verlof in PMT.

1) Lees eerst de uitleg over verlof, verlofaanvragen wat je ziet.

2) Lees hoe je verlof en afwezigheid beheert om:

  • Ingediend verlof door medewerkers te kunnen beoordelen.
  • Zelf verlof te kunnen registreren voor jouw medewerkers indien ze dit zelf niet (kunnen) doen, of dat jij met je medewerker hebt afgesproken dit voor hem/haar te doen in PMT. 

 

Let op: Het proces van verlof invoeren zul je eenmalig moeten leren, maar daarna wekelijks moeten herhalen om de planningen van hoogstaande kwaliteit te houden. 

🚀 Verlof ingevoerd en onder de knie? Ga naar stap 5

Super! Omdat al het voorbereidingswerk in stap 1 tot en met 4 is gedaan heb je een fantastische basis gelegd en kun je door naar Stap 5: Planning maken en publiceren

Heeft dit artikel jou geholpen?