Beginnen met PMT: Voor de planner en afdelingsleider
👋 Beginnen met PMT als Planner of Afdelingsleider: Welkom!
Leuk dat je met PMT Personeelstool gaat werken! Hier leggen we voor Planners en Afdelingsleiders stap voor stap uit wat je moet doen om goed te beginnen met PMT.
- Ben je een medewerker? Ga dan naar Beginnen met PMT: Voor de medewerker
- Ben je een bedrijfsleider of ondernemer? Ga dan naar Beginnen met PMT: Voor de befrijfsleider of ondernemer
👉 Meteen beginnen met stap 1? Klik hier. De voordelen:
- Leer het proces van het maken van een planning goed kennen
- Bespaar in de toekomst vele uren werk
- Geef een goede start voor de hoogste kwaliteit van jouw planning en andere processen in PMT
Beginnen met PMT: De stappen kort uitgelegd
Welke stappen moet je als planner of afdelingsleider ondernemen om goed te beginnen met PMT?
Stap 1: PMT Account activeren en inloggen
Jouw bedrijfsleider heeft als het goed is een aantal PMT-accounts aangemaakt voor een aantal hogere functies, waardoor jij een mail hebt ontvangen van noreply@personeelstool.nl op het emailadres dat bij jouw bedrijfsleider bekend is.
Stap 2: Beschikbaarheid van medewerkers invoeren en beoordelen
Zorg ervoor dat PMT altijd weet wanneer medewerkers kunnen en willen werken, of niet kunnen/willen werken. Leer in stap 2 hoe je zelf beschikbaarheid voor medewerkers in kunt voeren of het medewerkers kunt laten doen, en de aangevraagde beschikbaarheid kan beoordelen.
Stap 3: Standaard roosters voor medewerkers invoeren
Maak standaard roosters voor medewerkers opjouw afdeling, zodat het maken van iedere planning in de toekomst vele malen makkelijker wordt.
Stap 4: Verlofaanvragen in PMT zetten
Zet verlofaanvragen in PMT, of leer verlofaanvragen te beoordelen die door medewerkers zijn ingediend. 👉 Ga naar stap 4. (link)
Stap 5: Planning maken en publiceren
Het maken van een planning is één van de meest essentiële taken in PMT en kost tijd om te beheersen. Na stap 1 tot en met 4 ligt er een prachtige basis voor het maken van een planning. Wel moet er ook stuurinformatie bepaald zijn door de bedrijfsleider.
Stap 6: Realisaties invoeren
De realiteit van een geplande week loopt vaak anders dan van tevoren is gepland. Als de week is afgelopen zul je de planning aan moeten passen naar hoe de week daadwerkelijk is geweest.
Stap 7: Afdelingen sluiten
Nadat een week heeft plaatsgevonden zul je afdelingen na stap 6 moeten sluiten.