WAB oproeptermijn voor oproepovereenkomsten
Als werkgever ben je verplicht om medewerkers onder een oproepovereenkomst ten minste 4 dagen van te voren op te roepen. Dit betekent dat je ten minste 4 dagen van te voren het rooster schriftelijk dan wel digitaal aan de medewerker communiceert. Het is mogelijk om binnen de CAO af te wijken van de minimale oproeptermijn van 4 dagen, maar deze mag nooit verder ingekort worden dan 24 uur van te voren. Voor de volgende CAO's die binnen PMT beschikbaar zijn geldt dat er wordt afgeweken van de minimale oproeptermijn van 4 dagen:
- De CAO Levensmiddelenbedrijf past een minimale oproeptermijn van 24 uur toe;
- De CAO Horeca past een minimale oproeptermijn van 24 uur toe.
Indien het rooster binnen de minimale oproeptermijn wordt aangepast, ben je als werkgever verplicht om ook het oorspronkelijk gecommuniceerd rooster uit te betalen.
Voorbeeld: Een medewerker onder oproepovereenkomst staat van 17:00 tot 20:00 uur ingepland, dit rooster is voor de minimale oproeptermijn gecommuniceerd. Binnen de minimale oproeptermijn wordt het rooster aangepast naar 17:00 tot 19:00 uur. De WAB stelt dat je als werkgever verplicht bent om de medewerker 3 uur uit te betalen, namelijk:
- Het nieuwe rooster van 17:00 tot 19:00 uur (2 uur)
- Het uur van 19:00 tot 20:00 uur uit het oorspronkelijk gecommuniceerde rooster welke de medewerker niet meer ingepland staat (1 uur)
Signalering binnen Planning maken
Binnen PMT wordt er gesignaleerd op de diensten voor medewerkers met een oproepovereenkomst die binnen de minimale oproeptermijn vallen. Op deze manier wordt je er op geattendeerd dat het aanpassen van deze diensten resulteren in een extra uitbetaling. PMT signaleert enkel op het aanpassen van deze diensten. Het oorspronkelijke rooster zal door PMT niet uitbetaald worden.
Voor alle dagen die binnen de minimale oproeptermijn vallen wordt het rooster van de medewerker geel gemarkeerd. Zo zie je bij het selecteren van de medewerker direct welke dagen binnen de minimale oproeptermijn vallen.
Bij het aanpassen van diensten die binnen de minimale oproeptermijn vallen geeft PMT een melding. Deze melding krijg je zo wel onder in het scherm te zien, als in het pop-up scherm voor het bewerken van diensten.