Ziekte-uren berekenen: Alle instellingen en opties in PMT

In dit artikel leer je als bedrijfsleider welke mogelijkheden er zijn om de berekening van ziekte-uren voor jouw winkel of organisatie in te stellen in de webversie van PMT. Er zijn verschillende manieren waarop ziekte-uren berekend kunnen worden, die in PMT geconfigureerd zijn. De berekeningsmethode die voor jouw winkel geldt, is vastgelegd in de winkelinstellingen en is tijdens de PMT-implementatie samen met Retail Solutions bepaald. Deze instellingen kun je daarom niet zelf wijzigen. Wil je weten hoe deze instellingen momenteel voor jouw winkel staan, of wil je wijzigingen laten doorvoeren? Stuur dan een melding in via ons klantportaal. Het boeken van ziekte wordt in dit artikel niet behandeld; hierover lees je meer in het artikel Ziekte boeken in PMT.

Ziekte boeken: Alle instelmogelijkheden uitgelegd

Bij de instelmogelijkheden voor de berekening van ziekte-uren wordt onderscheid gemaakt tussen vrijgegeven en niet-vrijgegeven weken. Het is mogelijk om voor vrijgegeven weken een andere berekeningsmethode te hanteren dan voor niet-vrijgegeven weken.

Ziekte-uren wanneer de week niet is vrijgegeven

Je kunt kiezen uit de volgende instelmogelijkheden:

  • Periodegemiddelde op basis van N (aantal) weken
  • N-weeks gemiddelde op basis van alleen gewerkte uren
  • Standaard roosteruren

 

Ziekte-uren wanneer de week wel is vrijgegeven

Je kunt kiezen uit de volgende instelmogelijkheden:

  • Ingeroosterde uren
  • Periodegemiddelde op basis van N (aantal) weken
  • Standaard roosteruren

 

Alternatieve berekening ziekte-uren hulpkrachten

Naast bovenstaande opties kan voor hulpkrachten een alternatieve berekening worden gekozen:

  • Geen
  • Ingeroosterde uren
  • Periodegemiddelde op basis van N (aantal) weken
  • N-weeks gemiddelde op basis van alleen gewerkte uren
  • Standaard roosteruren

 

Aantal weken voor gemiddelde berekening

  • 12 weken
  • 13 weken

Wat betekenen deze opties voor de daadwerkelijke berekening?

Berekening periodegemiddelde

Wanneer ziekte-uren worden berekend op basis van een periodegemiddelde, wordt gekeken naar de periode voorafgaand aan de ziektedag. Het gemiddelde aantal uren dat de medewerker op deze dag (aan ziekte en/of gewerkte uren) had staan, is het aantal ziekte-uren dat wordt geboekt.

Gemiddelde van N weken

Bij het N-weeks gemiddelde op basis van gewerkte uren worden alleen de daadwerkelijk gewerkte uren meegenomen in de berekening van ziekte-uren.

Voorbeeld: Werkt de medewerker normaal op maandag van 12:00 tot 17:00 uur, en is dat in de voorgaande weken steeds het geval geweest, dan wordt er 5 uur ziekte geboekt op de maandag.

Ingeroosterde uren

Bij deze methode worden de ingeroosterde uren geboekt als ziekte-uren. Het is daarom belangrijk dat het rooster van de medewerker niet wordt verwijderd wanneer deze ziek wordt gemeld.

Standaard roosteruren

Bij deze optie worden de standaard roosteruren geboekt als ziekte-uren. Als je deze methode gebruikt, is het essentieel dat voor alle medewerkers het standaard rooster correct is ingevoerd en bijgehouden in PMT.

Ziekte-uren naar contracturen

PMT biedt ook de mogelijkheid om de geboekte ziekte-uren in een week op te hogen tot het contractueel vastgelegde aantal uren. Als je voor deze optie kiest, verschijnt er bij de weekafsluiting een knop waarmee je dit kunt toepassen.
De uren worden alleen opgehoogd wanneer er ziekte-uren in het rooster van de medewerker staan. Als er daarnaast ook productieve uren zijn geboekt, worden de ziekte-uren niet aangevuld tot het aantal contracturen.

Heeft dit artikel jou geholpen?