WAB: Minimale oproepduur voor oproepovereenkomsten
Als werkgever ben je verplicht om medewerker onder een oproepovereenkomst voor ten minste 3 uur op te roepen. Wanneer je de medewerker voor een kortere oproepduur oproept, ben je volgens de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verplicht om de medewerk toch 3 uur uit te betalen.
Voorbeeld: Een medewerker onder oproepovereenkomst staat van 17:00 tot 19:00 uur ingepland. De totale duur van de dienst is 2 uur. Dit is onder de minimale oproepduur van 3 uur. De WAB stelt dat je als werkgever verplicht bent om de medewerker 3 uur uit te betalen, namelijk:
- Het rooster van 17:00 tot 19:00 uur (2 uur)
- Een aanvulling tot minimaal 3 uur (1 uur)
Regels binnen PMT
Als hulpmiddel voor het sturen op de minimale oproeptermijn van 3 uur voor oproepovereenkomsten is er een regel binnen PMT beschikbaar. Je vindt de regels door in het hoofdmenu naar Configuratie te gaan en te klikken op CAO instellingen onder het submenu Winkelinstellingen. Ben jij Functioneel beheerder en wil je de regels instellen voor alle winkels binnen jouw organisatie? Ga dan in het hoofdmenu naar Configuratie en klik op Organisatie CAO instellingen onder het submenu Organisatie instellingen.
- WBNG.2: deze regel gebruik je wanneer je signaleren op de minimale oproepduur van 3 uur voor medewerkers met een oproepovereenkomst
Wil je dat de regel enkel waarschuwt wanneer regel wordt overtreden? Dan zet je de regel op Toepassen & waarschuwen. Wil je dat het publiceren van de planning ook wordt geblokkeerd? Dan zet je de regel op Toepassen & blokkeren.
Signalering binnen Planning maken
Met het activeren van de regel wordt er op Planning maken een melding gegeven wanneer deze overtreden wordt. De melding is oranje wanneer de regel op Toepassen & waarschuwen is gezet. Wanneer de regel op Toepassen & blokkeren is gezet, wordt er een rode melding getoond.
Indien de regel op Toepassen & blokkeren staat ingesteld, zal deze het publiceren van de planning blokkeren zolang de regel overtreden wordt. Bij het publiceren van de planning kun je de blokkerende meldingen tonen. De planning wordt dan gefilterd op medewerkers waarop een blokkerende melding ontstaat. Zo kun je deze als Afdelingsmanager/Planner snel en eenvoudig verhelpen, alvorens je de planning kunt publiceren.
Toeslag in Controle uren
Het activeren van de regel zorgt er ook voor dat er in Controle uren een toeslag wordt geboekt. Deze toeslag wordt geboekt op de urencode Wel Betaald Niet Gewerkt (WBNG). De waarde die PMT boekt staat gelijk aan het verschil tussen de geplande uren en de minimale oproepduur van 3 uur.
Voorbeeld: Een medewerker onder oproepovereenkomst staat van 17:00 tot 19:00 uur ingepland. De totale duur van de dienst is 2 uur. Dit is onder de minimale oproepduur van 3 uur. PMT boekt 1 uur op de urencode WBNG.
De WBNG toeslag wordt standaard niet doorgezet voor een uitbetaling in de verloningsexport. Wil je dat de WBNG toeslag wel tot een uitbetaling leidt? Dan kan dit op verzoek worden ingericht. Je kunt hiervoor een ticket indienen in het klantportaal. Vermeld hierbij de looncode uit jouw salarispakket waarop PMT de WBNG uren dient aan te leveren.
Heeft een medewerker door eigen toedoen niet voldaan aan de minimale oproepduur van 3 uur? Dan kun je in Controle uren de niet-productieve urencode Niet Gewerkt Niet Betaald (NGNB) tegenboeken. De uren die op de NGNB urencode worden geboekt, brengt PMT in mindering op de WBNG uren.