Open diensten aanmaken en inplannen

Met open diensten in PMT kun je diensten flexibel inplannen, beheren en later toewijzen aan de meest geschikte medewerker.


In dit artikel leer je als planner of afdelingsmanager in de webversie van PMT hoe je open diensten kunt aanmaken, beheren en toewijzen aan medewerkers. Niet-toegewezen diensten zijn diensten die niet direct aan een medewerker gekoppeld zijn, maar die je later kunt inplannen bij de best passende medewerker.

Wil je ook terugkerende open diensten inplannen? Lees dan het artikel Terugkerende open diensten beheren

Open diensten goed kunnen inplannen biedt de volgende voordelen:

  • Je kunt werkzaamheden vooraf definiëren en flexibel toewijzen.
  • Je behoudt overzicht over vrijgekomen diensten na het boeken van verlof of afwezigheid.
  • Je kunt bezetting snel herstellen zonder dat geplande werkzaamheden verloren gaan.

Wat zijn open diensten? 

Open diensten zijn geplande diensten die nog niet aan een specifieke medewerker gekoppeld zijn. Ze tellen niet mee in de stuur- of bezettingsinformatie van de winkel. 

Wanneer je verlof of een afwezigheidsperiode voor een medewerker boekt, worden overlappende productieve diensten automatisch omgezet naar open diensten diensten. Zo blijven de werkzaamheden zichtbaar en kun je deze eenvoudig opnieuw inplannen.

Open diensten aanmaken in de weekweergave

Stap 1: Ga naar de weekweergave en zorgen dat de regel wordt weergegeven door op Toon te klikken:


Stap 2: Ga naar de juiste dag en maak direct een Open dienst aan voor op een dag te klikken en te beginnen met he invoeren van tijden. Net als bij het aanmaken van een reguliere dienst kun je ook de popup openen door op de pijltjes te klikken


 

Open diensten aanmaken in de dagweergave

Stap 1: Ga naar de weekweergave en zorgen dat de regel wordt weergegeven door op Toon te klikken:

Stap 2: 

  1. Houdt de muisknop ingedrukt op de begintijd, sleep naar de eindtijd en laat de knop los, of
  2. Dubbelklik op de begintijd

Stap 3: Er wordt een popup geopend met Nieuwe open dienst waarin je eventuele aanpassingen kunt doen. Als je klaar bent sla je deze op.

Er wordt altijd een nieuwe open regel getoond om een nieuwe open dienst op te maken. 

Medewerkers toewijzen aan een open dienst

Stap 1: Ga naar de dienst en klik met de rechtermuisknop op deze dienst en selecteer Medewerker toewijzen.
Stap 2: Je ziet een uitgebreide overzicht van alle medewerkers waar je standaard toegang tot hebt, met dezelfde selectiecriteria. Hier zie je ook waarschuwingen voor overschrijdingen van uren, WAB- en CAO-regels. Selecteer de medewerker die de welke je aan de dienst wilt koppelen.
Stap 3: Klik op Toon alle medewerkers in winkel om ook medewerkers te tonen die niet standaard op jouw afdelingen werken. Je kunt hen alsnog inplannen.

 

Heeft dit artikel jou geholpen?