4. Planning maken en publiceren

De belangrijkste pagina voor de planner is 'Planning maken', en is te vinden is onder de tab 'Planning'. Op deze pagina kun je de planning maken voor je afdeling(en) en versturen. Daarnaast helpt de pagina je om goed te kunnen sturen op uren en loonkosten. 
In deze beschrijving richten we ons op de basis zodat je de eerste roosters kan maken en versturen. 

Als je naar 'Planning' -> Planning maken' gaat, zie je direct het rooster voor de huidige week. Je kunt van weeknummer wisselen door op de pijltjes of op de kalender te klikken. Ook kun je selecteren of je het rooster wilt zien per dag of per week.   

Als je winkel begint met PMT, zie je een lege pagina. Werkt je winkel al met PMT, dan zie je waarschijnlijk een standaardrooster. Klik hier als je meer wilt weten over standaard roosters. 

Hieronder zie je een voorbeeld weekrooster, in dit geval van Annelien. Links zie je de naam, de leeftijd en hoeveel contracturen ze heeft. Afhankelijk van de instellingen in PMT zie je ook het uurloon. In dit voorbeeld heeft Annelien een contract van 32 uur.

Om een rooster in te vullen, moet je de persoon die je in wilt plannen selecteren. Dit doe je door op de rij van de persoon te klikken. Vervolgens ga je met de muis naar de dag waarop je in wilt plannen, waarop de tekst ‘+ Nieuwe Dienst’ verschijnt in de dag. Door hierop te klikken verschijnt een pop-up waarin je onder andere de tijden, de winkel en de afdeling in kunt vullen waar Annelien gaat werken. Door op ‘Opslaan’ te klikken wordt de door jou aangemaakte dienst opgeslagen. Klik hier als je meer wilt weten over het aanmaken van nieuwe diensten. 
Je kunt de planning ook maken op basis van niet toegewezen diensten. Klik hier als je daar meer van wilt weten. 

Als je planning af is, dan kun je deze publiceren en delen met je medewerkers. Dit doe je door op de blauwe ‘Publiceren’ knop te klikken. Er verschijnt dan een menu waarin je kunt aanklikken voor welke afdeling(en) je het rooster wilt publiceren. Hier kunnen meldingen komen als diensten conflicteren met beschikbaarheid, contract of CAO-afspraken. Klik hier als je meer wilt weten over het publiceren van diensten. 

Ga verder met de volgende stap: Realisaties invoeren vanaf de startweek

PMT Personeelstool helpdesk

Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.


Wil je inloggen in de PMT App?

Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.