Uitleg tabblad 'Contracten'

Let op: afhankelijk van jouw rechten kan dit tabblad in zijn geheel, of één of meerdere opties binnen dit tabblad, voor jou niet beschikbaar zijn.

De contracten van een medewerker worden vastgelegd onder het tabblad Contracten. Bij organisaties met een externe HR-koppeling worden contracten automatisch geïmporteerd in PMT. In dat geval wijziging je de contracten bij deze externe bron. Op deze pagina vind je een uitleg van de velden die je kan invullen bij een contract.

Contract startdatum

De datum waarop het contract van deze medewerker ingaat. Wanneer je een nieuw contract toegevoegd is deze datum:

  • Minimaal gelijk aan de in dienst datum van de medewerker
  • Altijd vóór een eventuele uitdienstdatum van de medewerker
  • Nooit niet gelijk zijn aan de startdatum van een ander contract
  • Altijd in een nog niet-gesloten week

Vanaf deze datum wordt in diverse pagina's in PMT, zoals bijvoorbeeld Planning maken, gerekend met de instellingen vanuit dit contract.

Contract einddatum

De datum waarop het contract van deze medewerker eindigt. Deze datum moet liggen vóór de (eventuele) uit dienst datum van een medewerker.

Contractprofielen

Een contractprofiel is een vooraf vastgesteld set aan contracteigenschappen die toegekend kunnen worden aan de medewerker. Op deze manier kan je een contractprofiel 'Hulpkracht' aanmaken, met alle standaard instellingen die horen bij zo'n type contract. Met een profiel is het mogelijk om op een snelle en eenduidige manier contracten aan te maken voor nieuwe of bestaande medewerkers.

Er zijn grofweg 3 opties voor jouw winkel:

  1. Er is sprake van een koppeling met een externe HR-pakket. Bij de synchronisatie wordt automatisch het juist contractprofiel toegepast. Deze kan je handmatig wijzigen, maar de wijziging wordt ongedaan
  2. Er is geen koppeling met een extern HR-pakket, maar er wel contractprofielen zijn ingericht voor jouw organisatie. In dit geval kan je het juiste profiel handmatig selecteren.
  3. Er zijn geen contractprofielen ingericht voor jouw organisatie. Dit betekent dat je vrijuit contract kan definiëren voor een medewerker.
     

Wanneer er gebruik wordt gemaakt van een contractprofiel, dan worden op basis van dit profiel de meeste contractvelde automatisch ingevuld. Deze velden zijn niet te wijzigen. Sommige velden kun je nog wijzigen, dus controleer deze nog even. 

Wil je meer informatie over contractprofielen? Lees dan dit artikel

Contracttype

Hier wordt het het type contract van de medewerker geselecteerd. Door dit te doen worden alle CAO regels die gelden voor het geselecteerde type contract toegepast voor de medewerker. Daarnaast is het selecteren van het type contract ook belangrijk op het moment dat je een export uit PMT wilt halen. Vaak kun je dan kiezen voor de verschillende type contracten. Bijvoorbeeld in Realisatie -> Controle uren

CAO

Hier bepaal je welke CAO regels getoetst moeten worden voor de medewerker. Werk je bijvoorbeeld in een supermarkt dan zal dit over het algemeen CAO Levensmiddelenbedrijf zijn. De CAO instellingen die van toepassing zijn kun je terug vinden via Configuratie-> CAO instellingen

Gebruik min/max contracten

Als een medewerker vastgelegd is met een Min/max contract dan kun je dat hier aangeven. Door dit veld op 'Ja' te zetten verschijnen onder contract uren twee velden waarin je het aantal contract uren (min en max) kan opvoeren. Voor deze contractvorm wordt altijd uitgegaan van de hoogste waarde wanneer we bijvoorbeeld in Planning Maken kijken naar de Uren-teller. 

Contracturen

Hier geef je het aantal contract uren in dat bij het opmaken van het contract afgestemd is met de medewerker. De contract uren worden onder andere in Planning Maken gebruikt om aan te geven hoeveel uur (- ATV) je deze medewerker nog kan inzetten om binnen de contract uren te blijven. 

Loonheffingskorting

Hier kan je aangeven of er loonhefftingskorting van toepassing is voor dit contract.

Proeftijd

Hier geef je aan tot en met welke datum de proeftijd van een medewerker loopt.

Vakantiedagen- en ATV opbouw

Beide velden kunnen op drie verschillende manieren in PMT worden ingericht, namelijk:

  1. Geen opbouw
  2. Opbouw op basis van gewerkte uren 
  3. Opbouw op basis van CAO.

Op het moment dat het veld op 'Geen' staat dan zal er voor de medewerker geen opbouw worden toegekend. Als je er voor kiest om het veld op Gewerkte uren te zetten dan wordt er wekelijks bekeken hoeveel uur de medewerker ingeroosterd staat. Op basis van de ingeroosterde uren wordt er een berekening gemaakt.

Tot slot kun je ervoor kiezen om de instelling op Contract uren te zetten. Door dit te doen zal de berekening van de opbouw plaatsvinden op basis van de contract uren. De wekelijks opbouw is bij deze instelling wekelijks gelijk. 

De wekelijkse opbouw van een medewerker is terug te zien op de  'Rapportage verlofsaldi' pagina. 

Vakantiedagen- en ATV berekening 

Let op! Deze worden alleen getoond als er gekozen is voor 'gewerkte uren' of 'contract uren' in het veld ATV- en/of Snipperdag opbouw. 

Met deze instelling bepaal je op welke wijze er een berekening wordt gemaakt voor het ATV en of VAK saldo van de medewerker. De 2 opties die je hebt zijn Volgens CAO of Handmatig. Volgens CAO betekent dat er uit wordt gegaan van de regels in de CAO en deze worden dan toegepast. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om handmatig het aantal uur op te voeren waar een medewerker recht op heeft. Belangrijk om te vermelden is dat deze laatste optie niet automatisch verandert wanneer een medewerker een jaar ouder is geworden. Dit kan een probleem veroorzaken als een medewerker bijvoorbeeld 25 jaar in dienst is.

TVT opbouw

Hier bepaal je of een medewerker recht heeft op een TVT/compensatie saldo. Over het algemeen zal deze instelling op 'Ja' staan, al zie je vaak bij All-in contracten dat er gekozen wordt voor 'nee'. De opbouw onder TVT vind plaatst op het moment dat iemand meer of minder dan volgens het contract heeft gewerkt.

ATV opnemen (per week)

Hier geef je aan of je wil dat een medewerker zijn of haar ATV automatisch iedere week opneemt. Als gevolg hiervan zal bijvoorbeeld een 40 jarige medewerker in Planning Maken maar 37 uur ingepland worden. Staat deze instelling op 'nee ', dan zal de medewerker wekelijks een extra potje met ATV uren opbouwen.

CAO toeslagen toepassen

Deze regel bepaalt of de geactiveerde CAO toeslagen worden toegepast. Als je in Planning Maken of Controle uren ziet dat een medewerker bijvoorbeeld geen zondag toeslag krijgt uitgekeerd, dan betekent dat over het algemeen dat deze instelling op 'Nee' staat. 

CAO toeslagen toepassen alleen op zondag

Wil je dat de CAO toeslagen bij de gebruiker alleen op een zondag worden toegepast, dan kun je dat hier selecteren. Het kan dat je dit bijvoorbeeld met een uitzendkracht hebt afgestemd. 

Toeslagen uitbetalen in

Binnen deze optie kun je er voor kiezen om een medewerker in Tijd of in Geld uit te laten betalen. In PMT worden vervolgens alle toeslagen die toegekend worden aan de medewerker dan bijvoorbeeld in Tijd geboekt. Dit betekent dat de medewerker extra uren toegekend krijgt op zijn TVT saldo. Andersom worden deze uren direct uitgekeerd in geld. 

Let op! Belangrijk om te vermelden is dat de start-instelling ingesteld wordt op basis van data die PMT ontvangt van een gekoppelde partij, maar dat dit veld vervolgens wel in PMT te beheren is. 

Wachtdag

Over het algemeen staat deze regel op 'Ja'. De berekening hiervan hangt af van de gekozen CAO bij de medewerker. Wil je dit niet omdat je afgesproken hebt dat dit al bij de eerste ziekte melding is, dan zal je deze instelling op 'nee' moeten zetten. 

Wachtdag code

Wanneer Wachtdag op 'Ja' staat, heb je hierbij de optie om te selecteren welke looncode er standaard gebruikt moet worden voor deze boeking. Standaard wordt een wachtdag ingehouden op het loon maar sommige verloners bieden de mogelijkheid om deze uren in te houden op het verlof. 

Overwerk toeslag

In de CAO's staan over het algemeen een aantal regels die te maken hebben met Overwerk. Aan de hand van deze insteling bepaal je of een medewerker daar recht op heeft. 

Oproepovereenkomst

Deze regel is toegevoegd voor de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans. In deze wet wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vaste medewerkers en oproepkrachten. Als een medewerker geen contract heeft met vaste omvang, dan staat deze instelling op 'nee' en zijn alle regels met betrekking tot de WAB bij hem of haar van kracht. Je zal in Planning Maken dan ook terug zien dat het hier gaat om een medewerker met een WAB-teller.  Onbepaalde tijd, schriftelijk en BBL worden op dezelfde manier getoetst om te bepalen of het om een medewerker gaat die volgens WAB regels getoetst moet worden.

 

 

Heeft dit artikel jou geholpen?

PMT Personeelstool helpdesk

Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.


Wil je inloggen in de PMT App?

Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.