Welke stappen moet ik doorlopen om het nieuwe jaar goed van start te gaan?

1. Aanmaken en invullen van een nieuwe begroting.

Wat is de omzetverwachting voor het volgend jaar/ de volgende periode? Hoe wordt deze omzet verdeeld over de afdelingen en met welke uren en kostennorm wordt deze omzet verwerkt? Kortom wat is de nieuwe standaard voor komend jaar/komende periode?
Dit alles kan worden ingevoerd in een nieuwe begroting welke ingaat aan het begin van het nieuwe jaar. Lees hier meer over hoe u een nieuwe begroting aanmaakt en invoert in PMT.

2. Verlofsaldo.

De verlofsaldi van de medewerkers zal in het nieuwe jaar gewoon doorgaan met de aantallen waarmee het vorige jaar is geëindigd. Het systeem zal zelf fictief tot aan het einde van het nieuwe jaar de VAK saldo doorrekenen. Dit wordt gedurende het jaar aangepast door verlof/afwezig boekingen dan wel correcties die in het Totaaloverzicht worden gemaakt. 
Het aanpassen en toekennen van verlofsaldi kan via de volgende handleiding: klik hier.

3. Door te betalen uren tijdens de feestdagen.

De CAO gaat ervan uit dat de medewerkers vrij zijn op feestdagen. Volgens de CAO krijgen fulltime, parrtime en hulpkracht medewerkers die vast werken op deze dag een feestdag boeking. Deze boeking verantwoordt de uren die de medewerker standaard werkt op deze dag. Aan deze feestdag boeking zijn wel enkele voorwaarden gesteld.  Het systeem berekent voor de medewerkers waar ze recht op hebben en toont deze als zijnde een F boeking. 
Meer informatie over de door te betalen uren tijdens de feestdag vindt u hier.

4. Omzetverdeling op gesloten dagen.

PMT verdeelt de verwachte omzet over de afdelingen, en vervolgens over de dagen. Dit gebeurt op basis van ingevoerde standaard instellingen. Deze worden altijd vóór het vrijgeven van de week, ingeladen in de week instellingen. Indien u tijdens kerst of met nieuwjaarsdag gesloten bent en geen omzet verwacht op deze dagen dient u voor het vrijgeven van de week de dag als zijnde gesloten op te geven. 

5. Standaard roosters

Standaard roosters zullen in PMT doorgaan tot de einddatum die is ingevuld. Onderstaande afbeelding geeft duidelijk weer dat er geen einddatum is toegevoegd aan het standaard rooster. Dit betekent dat deze ook bij een jaarwisseling gewoon in PMT blijft staan. 

Meer informatie over het aanpassen van standaard roosters vindt u hier.

PMT Personeelstool helpdesk

Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.


Wil je inloggen in de PMT App?

Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.