CAO Levensmiddelen wijzigingen zondagtoeslag 2022

Vanaf 2022 is er in de CAO Levensmiddelen een nieuwe regeling met betrekking tot de zondag toeslag. De toeslag is naar 50% gegaan, behalve voor medewerkers die in 2021 al op zondag werkten. Deze groep krijgt 100% toeslag tot een maximum van het aantal uur dat in 2021 op zondagen is gewerkt. Dit geldt tot en met 2024.

De zondagtoeslag van 50% is automatisch van toepassing bij alle medewerkers die na 31-12-2021 in dienst treden. PMT kijkt hierbij naar de historische datum in dienst.

CAO regels
Om met alle mogelijke situaties om te gaan komen er in PMT nieuwe regels voor de zondag- en feestdagen toeslag:

  • Regel 8.4a: voor de feestdagen zal een vervangende regel worden gemaakt voor de toeslag van 100% op feestdagen vanaf 3-1-2022.
  • Regel 8.4b die de 100% zondagtoeslag toekent voor medewerkers met historische rechten op de toeslag. Deze regel eindigt per 2025.
  • Regel 8.4c die de 50% zondagtoeslag toekent voor iedereen na 3-1-2022.
  • Regel 8.4d die vanaf 2025 de 50% toeslag toekent voor alle medewerkers. Deze regelt start per 2025. 

Alle nieuwe regels zullen ingesteld worden conform de huidige instelling van de zon- en feestdagen toeslagregel (8.4) voor de CAO Levensmiddelen. Wanneer je de instelling van de regels wilt wijzigen is dit net als voor alle andere CAO instellingen mogelijk door de status aan te passen. Zie hiervoor het artikel over de CAO instellingen

Historische uren op zondag
Tot hoeveel uur de 100% zondagtoeslag toegekend zal worden zal op medewerkersniveau instelbaar zijn, zodat je zelf kunt bepalen tot wanneer iemand recht heeft op de oude toeslag. Hiervoor is een nieuw veld 'Historische uren op zondag' in de medewerkerinstellingen. Deze is te vinden op de pagina 'Medewerkerbeheer' door op Wijzig te klikken bij een medewerker. Wij hebben het totaal van de gewerkte uren op zondag van 2021 alvast voor je ingevuld, dit is volgens de CAO namelijk het leidend aantal uur voor 2022, 2023 en 2024. 

Let op! Bij veel winkels is het veld gevuld door de organisatie. Dit betekent dat je (als bedrijfsleider, afdelingsmanager, enz.) de waarde niet kunt aanpassen. 

 

PMT Personeelstool helpdesk

Op deze help pagina van PMT maken we je wegwijs met onze PMT personeelstool. Binnen dit helpcenter geven we support met helpartikelen voor alle medewerkers, managers en ondernemers. Voor medewerkers is de uitleg over Mijn Rooster en Mijn Beschikbaarheid belangrijk. Ook is er uitleg te vinden over inloggen in PMT en over de PMT app.


Wil je inloggen in de PMT App?

Inloggen doe je met een gebruikersnaam en wachtwoord. Bij sommige winkels kun je inloggen via een link in de personeelsportal. Heb je de app nog nooit gebruikt? Vraag dan aan je leidinggevende om je aan te melden voor de app. Je ontvangt dan een mail met een activatielink of een QR code. In dit artikel op onze help site geven we verdere uitleg over de PMT App als je er niet uitkomt.